Hästarna

Här får ni lite info om några av sköthästarna jag tagit/tar hand om :D

Råryds Adam en newforest valack på ca. 143cm.
Min första sköt ponny. Det var år 2006 (tror jag minns inte exakt) som jag för första gången skula få rida på riktigt och inte bara på någon ponny ridning. Jag som redan flera år tidigare var häst galen var ju över lycklig. Jag skulle få följa mammas jobbarkompis till det stora stallet i stan. Det var även första gången jag satte min fot åp anläggningen och  det är något jag aldrig ångrat att jag gjort. Jag var så lycklig när jag satt där på honom och kännde att jag faktiskt red! Ett tag senare fick jag börja på ridskolaoch rida lektion en gång i veckan. Även om jag bara red en gång i veckan så var jag i stallet sex dagar i veckan. Det var då jag började ta hand om Adam jag mockade ho honom så ofta jag kunde bara för att jag tyckte det var roligt och för att man kände sig speciell när man fick gå in i privar stallet. Där fick ju inte "vandliga" vara utan bara dom som hade en privat hästa att vara med. När jag tagit hand om honom i runt ett år fick jag börja rida honom. Det klommer jag var  evig tacksam för. Jag lärde mig så mycket på att hålla på med honom. Matilda som red och tävlade honom blev sedan för lång för honom så han såldes . Han har det bra lilla gamm gubben han ska fylla 18 iår :)


Nakita
Ägdes av samma ägare som Adam. Hon var ett svenskt halvbods sto på 170 cm. Hon var snäll och lugn och helt enkelt underbar. När hon köptes hade jag även "klivit upp " till stor häst på ridskolan så hon kändes inte så stor fast det var hon ju... ;) Under det 1½ år jag tog hand om henne hände det mycket, Både i stall sammanhang och i det "vandliga" livet.  Jag började rida Nakita ganska tidigt fast red henne mäst ut i skogen på långa skritt turer. Jag kunnde bara sitta och njuta av att få sitta på hennes rygg. Men efter dryg ett år började hon halta då började utredningen om vad felet var... Det var inte någon jätte lång tid hon vilade men det kändes som en evighet.
Hon fick gå i liten vilohage och blev behandlad tre gånger. Även om det känndes tungt så gav jag inte upp kärleken till henne. Sen kom sommaren 2010 då jag bara träffade henne en gång. Men då när hon kom tillbaka kändes det extra speciellt. Hösten 2010 fick vi beskedet om att hon hada ett fel i frambenen som inte gick att tävla med men hon blev till baka skickad till skåne som avel/promenad häst.


It's all up to you
Är en av mina nuvarande sköt hästar. Han ägs också av samma ägare som både Adam och Nakita.
Han är en SWB född 2004 ca 163 cm i mankhöjd. Blev kastrerad för några månader sen men är ända lika mycket valack i beteendet som vilken häst som hellst. Han är det mäst puss glada häst jag träffat. Han blir alltid lika glad varje gång någon kommer dit och hälsar på honom. Jag har inte så mycket att skriva om honom eftersom jag inte lärt känna honom till 100% men jag kan säga att framtiden ser ljus ut! Jag har suttit på honom en gång och hoppas att det kommer bli många fler. :D



Kommentarer
Postat av: Theresen

men evelina, alla maggans hästar som du också hjälp till med då? ;)

bruce, casper, olle, rosanna, cumcum, tickan, stellan teeeeeeeexxx :D:D

2011-03-11 @ 20:54:16
URL: http://nordintheresee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0